Neix De Collserola, un catàleg de productes de proximitat, ètics i sostenibles

La iniciativa ofereix productes elaborats a la serra de Collserola a comerços i restaurants de Sant Cugat del Vallès i rodalies


De Collserola és una iniciativa sorgida de projectes de cultiu i d’elaboració de productes de petites dimensions que treballen al Parc Natural de Collserola i als municipis de l’entorn per a comerços i restaurants de la zona. Es tracta d’una iniciativa coordinada per La Transformadora de Collserola, la Comunalitat Urbana de Sant Cugat del Vallès amb el suport de l’Ajuntament de la mateixa població.

 

Actualment, el catàleg té una web des de la qual es poden les comandes i consultar les 14 iniciatives que ofereixen productes com hortalisses, fruita, mel, oli, vi, cervesa, galetes, kombutxes, crema de cacauet i d’altres.

Aquest projecte neix en un moment en el qual el Parc Natural de Collserola compta amb el 6,44% del territori dedicat a la producció de cultiu, una xifra reduïda a causa de l’abandonament d’aquesta activitat a la zona des de la segona meitat del segle XX.

L’objectiu del catàleg és facilitar la comercialització de productes de Collserola per incentivar l’economia de proximitat amb criteris socials i ambientals, reduint l’impacte ambiental de la distribució i la gestió dels productes.

Iniciatives d’aquestes característiques s’emmarquen en un model agrícola basat en els circuits curts, en els que les distàncies entre la producció i el consum dels productes són d’escassos quilòmetres, un model en augment que representa els principis de la sobirania alimentària i que s’allunya del model agroindustrial majoritari a Catalunya, dedicat a l’exportació càrnia.

cataleg-productes-collserola
L’objectiu del catàleg és facilitar la comercialització de productes de Collserola per incentivar l’economia de proximitat amb criteris socials i ambientals. Font: Diego Petrilli.

Els monocultius i l’elevada exportació de carn de porc, elements característics del model actual tenen conseqüències ambientals greus com la dependència energètica, hídrica i la contaminació del sòl a causa de nitrats, segons l’informe Indicadors de Sobirania Alimentària a Catalunya (2018) de la cooperativa Arran de Terra.

Davant l’augment de conscienciació respecte a aquestes problemàtiques, els grups de consum, els mercats de pagès i els restaurants km 0 s’han incrementat en les darreres dues dècades, però tot i això, els circuits curts, el comerç de proximitat i els productes ecològics segueixen sent minoritaris. L’any 2015 els cultius ecològics ocupaven 4,8% de la superfície cultivable, així com únicament el 3,54% de les vendes es feien en botigues locals.

Aquestes xifres posen de manifest la rellevància d’iniciatives com De Collserola, que plantegen alternatives al model agroindustrial actual, apostant per productes de proximitat saludables, sostenibles i ètics.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article