Un 70% de la xarxa d'alta velocitat serà compatible amb el transport de mercaderies

El Ministeri de Foment ha anunciat que vol tornar a promoure el transport ferroviari de mercaderies i per a finançar-lo ha aprovat una pla d'actuacions amb una inversió de 5.000 milions. La ministra Magdalena Álvarez ha avançat que almenys tres línies de les que actualment s'estan construint, -una de les quals, el que anomenen "arc Mediterrani"-, es desplega amb criteris tècnics que permetran el trànsit també de mercaderies. El pla preveu que 7.000 km dels 10.000 amb què compta la xarxa siguin compatibles en el transport de viatgers i de càrrega, és a dir, un 70% del total. 

La intenció del Ministeri és revifar el transport de mercaderies a través de la xarxa ferroviària que s'havia deixat de banda en les darreres dècades. Un informe de Foment, recorda que el transport de mercaderies a través d'aquest mitjà era de l'11,8% durant els anys 70 mentre que actualment no supera el 3%.

En un document de Renfe, el principal operador de càrrega a l'estat, exposa que la incorporació de les noves adquisicions per a càrrega, sumat a la creació de la xarxa bàsica  de transport de mercaderies, permetrà arribar a velocitats en el transport de càrrega de 140 km/h, mentre que ara la mitjana és de 30km/h.

Un reportatge que dedica Cincodias al tema explica que l'aposta de Foment a favor d'incloure l'alta velocitat en la xarxa bàsica de transport de mercaderies exigeix una adaptació de la política de compres de Renfe. De moment però, l'operadora majoritària de la xarxa estatal té previstes  adquisicions i modificacions del material però totes basades en línies d'amplada de Renfe i no de l'amplada internacional UIC tal i com exigeixen les infrastructures del TGV.

Entre les mesures per afavorir la inclusió de l'alta velocitat en la xarxa de trànsit de mercaderies el govern central promou la lliberalització del sector des de fa tres anys a conseqüència de la qual són ja 10 companyies que competeixen o col.laboren amb Renfe. D'altres iniciatives van relacionades amb l'acondicionament de determinats corredors construint, per exemple, variants en les grans ciutat per a trens de càrrega o la modernització de les connexions amb els ports. També inclou l'adaptació d'estacions i línies per a que puguin admetre trens de fins a mil metres de longitud i l'anunci de la congelació de tarifes per aquest tipus de transport ferroviari durant el 2009.

No hi ha cap comentari

Comenta aquest article