eCall: la trucada d’emergència automàtica obligatòria per als cotxes a partir de 2015


Per reduir las conseqüències dels accidents de carretera, la Comissió Europea ha adoptat aquesta setmana dues propostes a fi de garantir que, d’aquí a octubre de 2015, els cotxes truquin automàticament als serveis d’emergència en cas d’accident greu. Aleshores el sistema “eCall” marcarà automàticament el 112, número únic d’urgència europeu, i comunicarà als serveis d’emergència la localització del vehicle encara que el conductor estigui inconscient o no pugui fer una trucada. Es calcula que el sistema podria salvar fins a 2.500 vides a l’any.

El projecte legislatiu obligarà a que, a partir d’octubre de 2015, tots els nous models de turismes i de vehicles industrials lleugers portin el sistema de trucada automàtica al 112 i, a més, a crear la infraestructura necessària per rebre i tramitar adequadament les trucades als centres d’atenció de trucades d’urgència, garantint la compatibilitat, la interoperabilitat i la continuïtat del servei arreu de la UE.

Siim Kallas, vicepresident de la Comissió Europea i responsable de transport, ha argumentat en la presentació del projecte que quan hi ha un accident, cada minut és important per salvar els ferits. L’any passat es van comptar 28.000 morts i un milió i mig de ferits a les carreteres de tota la UE.  "La tecnologia eCall ofereix un gran potencial per salvar vides perquè redueix dràsticament el temps que tarden en intervenir els serveis de socors i ho fa a tota la UE”.

Avantatges d’eCall

Les dades rebudes a través del sistema eCall permetran als serveis de socors atendre en menys de temps al conductor i als passatgers del vehicle i així serà més fàcil salvar vides i tractar les ferides. Segons les estimacions, eCall podria escurçar el temps de resposta a les emergències un 40% aproximadament en zones urbanes i un 50% en zones rurals i salvar així fins a 2.500 vides a l’any.

A més dels beneficis per a la seguretat vial, eCall contribuirà significativament a reduir les congestions provocades pels accidents i els accidents secundaris derivats de la falta de protecció dels llocs de l’accident. La indústria també en traurà profit a través de les nombroses empreses que intervenen en el subministrament de tecnologies, components i serveis per als diferents aspectes d’eCall, com ara els sistemes integrats als vehicles, la transmissió de dades sense fils o els sistemes dels punts de resposta de seguretat pública. A més, s’espera que els equips integrats als vehicles introduïts per eCall es puguin fer servir per d’altres serveis com a valor afegit (com ara la cerca de vehicles robats).

Funcionament d’eCall

El dispositiu eCall s’activa automàticament tant aviat com els sensors del vehicle detecten una topada greu. Un cop engegat, el sistema truca al 112, número d’urgència europeu, estableix un enllaç telefònic amb el centre d’atenció telefònica d’urgència pertinent i envia als serveis de socors les dades de l’accident: hora, posició exacta del vehicle accidentat i direcció de marxa (molt important quan es tracta d’autopistes o túnels). Una trucada automàtica també es pot activar manualment polsant un botó, per exemple en cas de presenciar un accident greu.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article