Campanya de les organitzacions de consumidors franceses contra la publicitat alimentària enganyosa


L'organització de consumidors francesa AFOC, membre del Consell Nacional de l'Alimentació, té centrada gran part de la seva activitat en esbrinar i combatre les causes que actualment fan que més de mil milions d'individus al món i prop de vint milions a França, tinguin excés de pes. L'obesitat ja afecta a més de sis milions de persones a l'estat veí i la tendència va en augment, espedialment entre els joves. L'organització de consumidors considera que no n'hi ha prou amb l'autoregulació del sector agroalimentari i que cada cop més, les publicitats dels aliments aporten més elements de confusió. Posa d'exemple productes que anuncien el seu 'saludable' contingut en fruita quan, en realitat, el percentatge no supera el 5%. A partir d'aqui, Afoc ha decidit associar-se a la resta d'organitzacions de consumidors franceses, entre les que s'hi compten CVAFC i Famillas de France, en la campanya "missatges verdaders, promeses falses" amb l'objectiu d'informar als consumidors de les qualitats nutricionals dels productes i evitar així els paranys que difon la publicitat: eslògans enganyosos, presentacions avantatjoses, comparacions abusives. ?Més enllà d'aquest enfoc pedagògic, l'AFOC reivindica un marc legislatiu molt més concret i restrictiu per a lluitar contra l'epidemia d'obesitat i així millorar la salut i la qualitat de vida dels consumidors. Mentre que cada dia creix la confrontació entre països europeus davant de l'obesitat infantil, el projecte de reglament prohibia als fabricants de productes posar en el seu etiquetatge missatges que resalten pretesos beneficis com a «ric en calci i magnesi» o altres vitamines. Tanmateix, els parlamentaris han rebutjat el principi segons el qual tota al·legació havia de descansar sobre les qualitats nutricionals reals dels productes. Convé que les autoritats europees vetllin de prop tot el que fa referència a la salut pública. Actitud que s'ha de mantenir de manera férrea davant la pressió inherent a la llibertat de comerç, exigeix l'organització. L'AFOC demana igualment als poders públics que facin efectives les mesures contingudes en la llei del 9 d'agost de 2004, relativa a la política de salut pública, que preveuen imposar des de l'1 de febrer de 2007 un missatge sanitari en les publicitats televisives o radiofòniquesades per a begudes ensucrades i els productes manufacturats. I, en cas que no s'apliqui, gravar-los els beneficis. L'organització acaba el comunicat amb un desig: "Si la pastanaga és bona per a la salut, el bastó ho hauria de ser per a les indústries alimentàries."

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article