Viatjar en moto costa gairebé el doble que fer-ho en transport públic, i en cotxe cinc vegades més

La PTP presenta els resultats de la sisena Cursa de Transports a Barcelona


Anar en patins o en bicicleta és la manera més sostenible, saludable i barata de moure's en desplaçaments urbans. La moto i el transport públic són els mitjans motoritzats que donen millors temps de viatge, però tenen un costos i unes externalitats ben distants, ja que viatjar en moto costa gairebé el doble que viatjar en transport públic. Aquestes són algunes de les conclusions de la sisena Cursa de Transports que va organitzar ahir a Barcelona l'associació per a la Promoció del Transport Públic, amb l'objectiu de comparar l'ús de diversos mitjans per a realitzar un mateix recorregut entre dos punts.

Es dóna el cas que en la cursa, el cotxe ha arribat darrer en la meitat dels recorreguts, fins i tot en algun cas, darrera del vianant.

La cursa pretén valorar, a més del temps emprat per a desplaçar-se, els costos directes que assumeix l'usuari (amortització del vehicle, assegurances, consumibles, aparcaments, etcètera) i les externalitats que provoca a la societat en concepte d'impacte ambiental i social (canvi climàtic, contaminació local, accidents, etcètera). Enguany ha comptat amb la participació de 109 voluntaris repartits entre usuaris del transport públic, conductors de cotxe, usuaris del taxi,  ciclistes amb bici privada,  patinadors,  ciclistes amb bici pública (Bicing),  motoristes i  vianants.

En les rutes interurbanes, FGC i Rodalies Renfe s'imposen a 4 de 7 rutes. A les rutes restants hi ha un empat o la diferència amb el vehicle privat és tan sols d'un i sis minuts.

Segons el comparatiu que ha elaborat la PTP, el cotxe està donant un mal servei a l'usuari a la ciutat: és car i a més no és ràpid; però actualment consumeix més de la meitat de l'espai públic a vials com la Diagonal o el Passeig de Gràcia. En alguns casos ha trigat més que el vianant, com a conseqüència de l'aparcament i la circulació en congestió.

El transport públic, tot i que no ha assolit les primeres posicions en les rutes urbanes, ha donat uns resultats relativament bons excepte a les rutes del Fòrum, Glòries i Sarrià Sant Gervasi. Però aquestes connexions milloraran sensiblement, segons l'entitat, quan es realitzi la unió dels dos tramvies actualment interromputs a Glòries i Francesc Macià, així com la línia 9 del Metro.

Un detall a tenir en compta és la falta de prioritat de l'autobús, que segons la PTP resta competitivitat al conjunt de la xarxa de transport públic, especialment als desplaçaments curts on el metro fa massa volta o no és prou accessible.

El transoport públic de la ruta de Teixonera millorarà l'any vinent gràcies a la inaguració del perllongament de la línia 5 del Metro entre Horta i Vall d'Hebron. En aquesta ruta el transport públic ha trigat 20 minuts més que la moto i 10 minuts menys que el cotxe. En un futur, és previsible que el Metro sigui tan ràpid com la moto.

En l'accés en transport públic des d'altres municipis de la regió metropolitana, els serveis ferroviaris d'FGC i Renfe Rodalies han estat clarament vencedors, tant si es compta els temps de viatge com els costos i externalitats. Les diferències més grans han estat favorables al transport públic des de Cornellà i Terrassa, on els cotxes han trigat 45 i 18 minuts més com a conseqüènica de dos col.lapses viaris. Els dos únics casos on el cotxe s'ha avançat a l'usuari en tren ha estat a les rutes procedents de Vilassar i Sabadell, únicament amb 6 i 1 minuts de diferència.

Pels usuaris, la moto costa 15 vegades més que la bicicleta; pel conjunt de la societat, la moto és 27 vegades més cara que la bicicleta degut a les externalitats.
En un desplaçament de 5 quilòmetres, viatjar en moto costa a l'usuari gairebé el doble que fer-ho en transport públic, i en cotxe cinc vegades més.

Més informació: Resultats Cursa


Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

  • M'agradaria veure aquest informe a fora de l'àrea metropolitana i més enllà de rodalies (perquè m'entengueu els de Barcelona: a fora de Catalunya, el que anomeneu "a comarques", o "anar al poble"... sí sí: on van els caçadors de bolets). Aquí, pràcticament tothom s'ha de treure el carnet als 18 anys i comprar-se un cotxe per no dependre dels pares. El transport públic és deficient en freqüència i excessiu en preu. En el meu cas: 3 trens AL DIA (no a cada hora), i un autobús cada ho... Llegir més

Comenta aquest article