En una setmana habitual és molt possible que consultem l'estat dels comptes bancaris, truquem amics i parents a través del mòbil, fem alguna recerca a Internet, utilitzem una targeta de transport públic o mantinim contacte amb amics a través de les xarxes socials que podem trobar a Internet, totes aquestes activitats deixen petjada digital.
Internet cada vegada té més usuaris i les noves tecnologies ens donen possibilitats molt atractives per a fer les compres o contractar serveis. Però a quin preu? Les activitats quotidianes fan que anem deixant les nostres dades, gairebé sense adonar-nos-en. Unes dades que s'emmagatzemen i s'utilitzen sense el nostre control. Unes dades que tenen un valor econòmic i que obren la possibilitat de passar a mans "indesitjades" que ens podrien conduir a un robatori d'identitat o la desviació d'informació personal sense consentiment.
Ahir, 28 de gener, es va celebrar el Dia de Protecció de Dades, mentre la intimitat dels consumidors és més vulnerable que mai.
Directiva de privadesa:
La directiva sobre intimitat en comunicacions electròniques es revisa en aquests moments per les Institucions europees dins de l'anomenat "Telecom Package". Aquesta directiva hauria d'assegurar que els consumidors siguin avisats directament en cas d'un problema de seguretat en el que es podrien comprometre les seves dades personals. Totes les companyies que proporcionen serveis en línia (que recullen dades personals) haurien d'estar obligades a avisar en aquests casos. Una norma no només vàlida per als Proveïdors de Servei d'Internet (ISPs) sinó també dirigida a e-banks o serveis de salut connectats.
RFID
Tecnologia d'Identificació a través de radió freqüència (RFID): Un sistema de contacte que deixa dades quan s'hi accedeix a certa distància i que és constant en el decurs de la nostra vida diària: Controls de seguretat als establiments comercials, targetes de biblioteca, peatges... una tecnologia que enregistra els moviments habituals dels consumidors. Beuc explica que algunes targes de transport públic que s'utilitzen en països de la UE, permeten que qualsevol propietari d'un lector de RFID (molt barat), pugui caminar al costat nostre i obtenir accés a dades com nom, data naixement, codi postal, darrers trajectes fets en el servei, etc. L'organització de consumidors lamenta que la Comissió Europea no hagi fet cap pas per a reforçar la seguretat en aquest tema, desatenent les demandes que fan usuaris des de fa temps.
Resposta graduada
L'anomenada "resposta graduada", de la qual també es parla al Paquet Telecom, significaria una invasió de la intimitat dels usuaris d'Internet per als propòsits de dret a la propietat intel.lectual que reforça. BEUC rebutja aquest enfoc com una solució desproporcionada que posa en perill drets fonamentals de llibertat individual i intimitat. Companyies vinculades al sector de la música i cinema exigirien així als proveïdors d'aquests serveis a Internet que controlessin el comportament on line dels consumidors, per amenaçar els suposats infractors dels drets sobre la propietat intel.lectual i després denunciar-los en cas reincidència.
L'Organització dels Consumidors Europeus (BEUC)va ser creada el 1962 per les organitzacions de consumidors de Bèlgica, Luxemburg, França, els Països Baixos, Itàlia i Alemanya. Després d'un funcionament conjunt al llarg dels anys, aquestes organitzacions van decidir crear una associació europea, amb seu a Brussel·les, en un intent d'influir en el procés de preses de decisions de les Institucions Europees.
això de la "resposta graduada" té algu a veure amb la mania persecutoria dels sgae?
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari