Acrac, l'associació creada per a buscar alternatives al consum

|






Acrac neix en concordança amb els canvis d’actitud que es comencen a notar entre els consumidors d’un temps ençà. Els responsables de l’administració malden per trobar un camí ‘políticament correcte’ entre les consignes que els venen donades des d’organismes globals i la pressió d'empreses i multinacionals, els analistes del procés econòmic es contradiuen sobre el futur, les alteracions del clima prenen cada vegada més protagonisme en els noticiaris i els consumidors comencen a adonar-se que el canvi ha de ser des de baix o no serà. Però per on començar? Canviar hàbits és una bona solució però no n’hi ha prou, cal que ens organitzem i canalitzem la força real que tenim com a consumidors.


Adriana Leal i Joan Almirall, són advocats professionals que creuen ferventment en aquest canvi de consciència en el consum, per això des d’aquest estiu estan treballant de valent en la creació i, ara ja, la difusió dels serveis que ofereix Acrac –Associació de Consumidors per a la Recerca d’Alternatives al Consum-. Així, fora de l’horari laboral, es dediquen a donar forma i continguts a aquest nou servei al ciutadà.










Almirall compta amb deu anys d’experiència jurídica en la vessant empresarial, en concret en l'àmbit de les patents i Leal treballa en l’assessorament i gestió de temes laborals i reclamacions civils de tota mena, temes més propers al ciutadà, “d’aquesta manera formem un equip jurídic equilibrat. També comptem amb altres col•laboradors més especialitzats en processos administratius”, puntualitzen.


El consumidor responsable ha de reclamar







Foto: quinspreus a Flickr


Des de l’associació volen treballar la consciència dels consumidors. És molt important, segons ells, que el consumidor reclami amb coneixement de causa, per això cal que estigui informat. “Un dels nostres objectius és donar difusió i aproximar-nos als problemes cívics més importants per a poder donar altres sortides a les que la majoria dels consumidors estan acostumats” subratlla Leal.


“Si la majoria d’usuaris i consumidors estiguessin conscienciats sobre la responsabilitat del consum particular, sobre la força que tenen les seves reclamacions quan es fan de manera seriosa, argumentada i col•lectiva i sobre les alternatives existents a un consum tens i sense sentit com l’actual, ja no caldria el nostre servei” afirma Joan Almirall.

El consum va estretament lligat a la preservació del medi i a la sostenibilitat







Foto: Cygnoir a Flickr


Un altre tret distintiu de l’associació, el més rellevant, és la seva preocupació per fomentar la sensibilitat ecològica i la sostenibilitat. “En el sistema actual d’organitzacions de consumidors existeix un buit a l'hora de conscienciar als usuaris sobre les repercussions ecològiques del consum. En la majoria dels casos prima la preocupació per consumir més i més barat o protegir dels abusos, en aquest aspecte existeixen entitats molt competents i que defensen molt bé als consumidors. Nosaltres treballem per adreçar el consum cap a la responsabilitat” afirma contundent Almirall.


Acrac vol ser una entitat més propera i oferir un servei d’assessorament jurídic més assequible. Però també treballa per buscar alternatives reals al consum. Algun exemple: Per què no fomentar la creació de cooperatives de consum on es comercialitzin amb preferència articles i productes de proximitat?. A més de conèixer l’origen dels productes que consumim es contribueix a minvar l’impacta del transport global, que funciona amb combustibles fòssils, carburants que els experts assenyalen com a responsables de l’escalfament del planeta i que encariran cada vegada més els preus dels productes.

“Si pensem seriosament en les necessitats reals que tenim i les que creiem tenir, ens adonarem que hi ha una distància abismal. És hora de reflexionar-hi “ apunta Almirall, “Recordo la intervenció d’Arcadi Oliveras en la Jornades sobre Consum Responsable que va organitzar fa uns mesos l’Agència Catalana de Consum, va fer observar als assistents, amb la seva destresa habitual, que si tot el món es posa a consumir, tal com ara ho fa una part ínfima del planeta (primer món) s’esgoten els recursos en pocs mesos”. I defensen que no es tracta de ‘tornar a la vida de les cavernes’ com alguns detractors de la postura diuen per a desacreditar-la, sinó d’assolir un consum més racional. "Cada dia hi ha més empreses que ho entenen i aposten per la sensibilització social i mediambiental", assegura Leal, "en aquest aspecte creiem que nosaltres també tenim un paper mediador".

Frenar el “neuroconsum”







Foto: Oddwick a Flickr


Els components d’Acrac tenen clar que sempre és difícil anar contra la planificació i les tècniques sofisticades del màrqueting, per això cal tenir molt clar també el que NO es desitja. Acrac treballa per fer arribar el missatge a la gent del carrer i tantejar la seva capacitat de convocatòria. L’associació té en projecte l’organització de tallers d’economia de consciència, buscar un treball més profund a través de seminaris sobre temes d’economia familiar i consum. “Hem de fer alguna cosa per esvair aquest estat de tensió que es respira en l’aire d’una ciutat com Barcelona, per posar-ne una d'exemple. Aquí es respira una mena de neoroconsum que impregna la gent del carrer" defineix Almirall.


L'entitat esta planificant uns tallers que ajudarien a treballar l’autodomini i el control davant de la persuasió del màrqueting, i donaria èmfasi a les tendències més compromeses i saludables lligades al consum. "I és que les necessitats del mercat les ha de fixar el consumidor, no l’empresa. El màrqueting és capaç de vendre’t un caramel amb gust de poma assegurant que té les propietats d’una poma. Davant d’això hem de ser més conscients” reclama Almirall.

Avantatges de ser socis d’Acrac

Per una quota anual de 25 euros, els socis d'Acrac, tenen assessorament jurídic, consultes gratuïtes i seguiment d’expedients judicials. “El preu no inclou les despeses materials que es generin durant el procés dels expedients, s’entén faxs, fotocòpies, tarifes de presentació documents...”

L’associació té contactes en aquests moments amb els editors de la revista Opcions, del Centre de Recerca i Informació en Consum (Cric) per tal que els associats d’Acrac puguin rebre la publicació periòdica. “Considerem que els continguts són molt propers als nostres objectius com associació. La revista és com una llavor, la pots deixar damunt una taula arraconada o fer-li una ullada. És així com pot ser una eina útil i donar difusió del missatge que ens interessa” diu en Joan “ considerem que la nostra feina és arribar també als consumidors que encara no estan conscienciats.”







Foto: RevistaOpcions


Acrac ha signat també convenis de col.laboració -o és en camí de fer-ho-, amb entitats que treballen diferents àrees de consum com: Plural 21, una associació que fa molts d’ anys que denuncia les llacunes que existeixen en el sistema sanitari, Vida Sana i Amics de la Terra amb trajectòries cadascuna d’elles ben reconegudes o el Centre de Sostenibilitat Territorial creat fa pocs mesos amb seu a Cartellà (Gironès), des d’on es treballa pel control de polítiques territorials amb l’objectiu d’ implantar una nova cultura de l’espai. “Falta comunicació entre col.lectius preocupats per a protegir el territori” lamenten els fundadors d’Acrac “certes fites només es poden aconseguir amb un moviment cívic fort”.


Els impulsors de l’associació Acrac es donaran a conèixer en la propera edició de Biocultura que se celebrarà a Barcelona la primera setmana de maig. La presentació serà a càrrec de Marta Capdevila, advocada especialista en el procés administratiu aplicat al consum que ha treballat durant anys per la Junta Arbitral de Consum. Capdevila oferirà una xerrada sobre les vies de reclamació a les que poden optar els consumidors.

En aquests moments també s’esta treballant en el disseny de la web de l’entitat: www.acrac.net que ben aviat serà operativa. Per posar-vos-hi en contacte us adreceu a [email protected] o bé truqueu al t/93 451 36 87.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Comenta aquest article