Consum Català, l'associació de consumidors que vetlla pels drets lingüístics dels usuaris

Consum Català-Associació Catalana de Consumidors té prop de 500 socis i compta amb el suport d’entitats de llarga tradició en la defensa de la identitat del país com Òmnium Cultural, la Plataforma per la Llengua i la CAL (Coordinadora d'Associacions per la Llengua). L’associació va néixer a finals de 2005 i ha passat per diverses etapes. Francesc Jordi, presideix l’entitat amb el suport d’un bon grapat de persones que dediquen un temps a l'entitat fora de les respectives obligacions laborals, entre ells, Albert Torras, periodista, responsable de les tasques de gerència des de principis d’any. Amb ell hem tingut una xerrada que ens ha apropat als objectius, al treball quotidià d’una entitat com aquesta i als projectes als que en aquests moments ‘posa fil’ l’associació. Torras creu ferventment en la reclamació com a via més útil per a preservar els drets dels usuaris, per això cal estar informats i aquí és on l'associació té un paper clau, “Estem ara especialment interessats en ser més accessibles, per això tenim horari d’atenció diària des de la 1h a les 5h de la tarda (c/Rocafort, 242 t/93 5333550)”.


Consum Català va néixer amb la intenció d’omplir el buit existent en el sector de les associacions de consumidors, ja que no n'hi ha cap altra que vetlli pels drets lingüístics dels ciutadans de Catalunya i que es comprometi amb el país, a més, és clar, de treballar en l’àmbit propi d’una organització de consumidors que abasta des del foment del consum ètic i sostenible a l’elaboració d’estudis comparatius de mercat o la formació dels consumidors.

Objectius diferencials

El component lingüístic és la diferència bàsica de l’entitat en relació amb les altres organitzacions de consumidors “la nostra tasca va enfocada a recordar que la llei està per complir-la” puntualitza Torras, però també ho és la creença que l’acció consumidora ha de transformar la realitat de l’entorn polític, social i nacional. D’aquesta manera, l’entitat veu molt de camí per fer en la defensa de les característiques pròpies del mercat català, en la producció pròpia o en fomentar l'autoestima com a poble i així estimular la projecció exterior de la nostra producció.







Foto: quinspreus a Flickr


Cal que aprenguem a reclamar els nostres drets

A la seu de Consum Català arriben queixes d’un munt de temes esperant assessorament “som una associació, no som una panacea, el que fem és recollir queixes i donar la nostra opinió sobre el que cal fer. No som experts en tot, el que oferim és informació sobre possibles sortides. Ens arriben mails de tota mena, temes immobiliaris, per exemple, molt complexos, en aquests casos no podem fer d’advocats però si servir de guia per a solucionar els conflictes”. Quan es dóna aquesta situació el servei d’assessorament es redirigirà a especialistes de l’Agència Catalana de Consum (ACC) o a persones de la CAL i les altres entitats relacionades que treballen en el sector del cooperativisme.

“També ens arriben força queixes de l’àmbit de les pimes que ens demanen una dedicació important” subratlla Torras. Però hi ha molt per fer en l’àmbit dels consumidors i per això els membres de Consum Català es proposen ser actius i encapçalar reivindicacions, fer informes o comparatives de preus entre supermercats “en aquest camp es pot fer una especial incidència i donar informació complementària, per exemple, tal supermercat a més d’oferir qualitat i preus raonables, també etiqueta en català”.









Foto: quinspreus a Flickr


Actius també en temes que afecten massivament als usuaris, com és el cas de les repetides incidències a Renfe rodalies “no ens ha arribat cap queixa de Renfe però com associació creiem que cal anar recordant als usuaris que s’han de queixar, de manera formal. No n’hi ha prou amb fer-ho a casa o amb els amics, cal fer sentir el malestar des de diferents instàncies. Hem d’aconseguir que el consum a Catalunya estigui controlat pels mateixos catalans”.

Projectes que es van configurant

L’organització de consumidors ha programat un calendari d’activitats que es faran al llarg de l’any. Una per mes, aproximadament. El dia 18 seran presents a la 3ª Festa de Consum Responsable que organitza l’Agència Catalana de Consum i que enguany se celebra al Port Vell (Moll de la Barceloneta). El dia 21 de març l'organització ha programat un acte informatiu al barri de Sants sobre la implantació de la TDT, on es tractarà dels beneficis i problemes que pot presentar als usuaris.

Altres projectes van lligats a presentar l’entitat a la resta de demarcacions catalanes “ A les comarques de Tarragona, Girona i Lleida fins ara no hem estat actius. Volem fer la presentació de l’entitat i oferir els nostres serveis. Estem també acabant de perfilar una trobada d’organitzacions de consumidors dels països catalans” anuncia Torras.


En la majoria de situacions diàries som usuaris més que consumidors

La situació dels consumidors ha variat, i molt, els darrers anys. La dimensió de les empreses amb qui es tenen tractes no té res a veure amb la del botiguer tradicional, ni amb la qualitat dels tractes, ni amb les lleis consuetudinàries que vinculaven comprador i venedor fins fa poc. La normativa va de retruc del que està passant, d’aquí ve l’abundant legislació que en aquests moments emeten totes les administracions i que té com a objectiu regular les relacions entre empreses, serveis, consumidors i usuaris.







Foto: Albert Torras


Albert Torras reflexiona sobre el que més amoïna actualment al consumidor “som usuaris en molts sentits, es parla molt de consumidors però no es fa tan d’èmfasi en què al llarg del dia som molt sovint ‘usuaris’: de transport públic, de telefonia, de sanitat... realment som potser més usuaris que consumidors. I com a usuaris no ens hem de conformar si el servei de tren no compleix les espectatives. Limitar-nos a esperar o queixar-nos al del costat i després anar cap a casa sense passar d’aquí no ajuda a resoldre els problemes. No. Som usuaris i ens hem de queixar i reclamar el que ens pertoca. Creiem que hi ha molta falta de servei i servei de qualitat en infraestructures del país”, remarca Torras.


Un altre dels esculls que ha de superar contínuament l’usuari és l’abús dels serveis de telecomunicacions “el servei és nefast, des de les trucades de mòbil fins la connexió d’adsl”, només cal fer una ullada a les notícies que diàriament es relacionen amb l’apropiació dels drets dels usuaris per part de les grans operadores. Torras fa incís en què aquest és un servei que va lligat a les grans empreses, “saps que el botiguer de tota la vida respon del producte que t’ofereix, hi ha algú a qui reclamar directament, però, si l’usuari truca per reclamar a qualsevol d’aquestes companyies, a l’altra banda del telèfon hi troba algú que segurament té un contracte escombraria, que potser ni l’entén perquè acaba d’arribar d’un país tercer i que no té el mínim de formació per al servei d’atenció al client, perquè justament aquest servei, les grans companyies el subcontracten, fet que les converteix en infranquejables”.

Consum Català recorda que cal deixar constància de les queixes perquè l’administració pugui limitar aquests abusos i concentri més capacitat d’actuar. Queixes que es poden fer a través de l’Agència Catalana de Consum, o presentant una denuncia judicial “Nosaltres, com associació, som un graó entre el consumidor i l’Agència Catalana de Consum, podem denunciar, fer una mena de denuncia col•lectiva com a associació, però és molt millor que la queixa es faci immediatament i a l’Agència” recomana Torras.







Foto: quinspreus a Flickr


Consum responsable

La majoria de persones té una idea molt bàsica sobre actituds relacionades amb el consum solidari i sostenible “no es tracta només d’adquirir pots de cafè de comerç just. De fet el consum responsable és el que fem dia a dia a casa nostra, des del consum d’aigua, fins la mateixa responsabilitat de les empreses” explica Torras. Consum Català esta programant un cicle de xerrades sobre ‘Consum Responsable’ basades, especialment, en el consum de serveis “la responsabilitat del consum va també molt lligada a la ideologia de cadascú. Potser per algú és tenir la precaució d’apagar la il•luminació innecessària i per algú altre serà anar a comprar productes que ven Bon Preu i que, preferentment, siguin etiquetats en català”.

A l’associació li arriben nombroses reclamacions d’usuaris que es queixen pel tema lingüístic, presenten una denuncia per una retolació que hauria de ser en català “són gent compromesa, que esta molt conscienciada i que va pel carrer i posa atenció en els rètols, en si compleixen la normativa i si no és així ens fa arribar la denuncia”.


Contacte amb usuaris

De moment, el contacte més directe és a través d’e-mail: comunicacio@consumcatala.org, o visitant el local cedit pel Ciemen al carrer Rocafort, però l’associació acaba d’editar nous tríptics divulgatius que oferirà el dia 18 de març des de l’estand de la Festa del Consumidor. Allà, al Port Vell, els seus components esperen donar a conèixer de manera directa les seves campanyes, les seves motivacions i, esta clar, trobar el suport de nous socis que els esperoni les ganes de treballar pel país i pels nostres drets lingüístics.

No hi ha cap comentari

Comenta aquest article