Tecnologia a les aules si, però amb salut

El sindicat CCOO demana controls periòdics de radiacions de tecnologia Wifi als centres docents


El sindicat CCOO, assegura que la implantació del Projecte eduCAT1x1, de digitalització de les aules, implica un canvi molt important en les condicions de treball del professorat. A banda de la necessitat de formació en aquest camp també cal preveure els riscos que suposa l'adaptació de les aules a les noves tecnologies, bé sigui pel mobiliari escolar que no ha estat dissenyat per a l'ús de l'ordinador, bé per la hipersensibilitat que puguin desenvolupar algunes persones als camps electromagnètics, com l'ús del wifi, entre d'altres.

La federació d'Ensenyament del sindicat recalca, a més, els riscos psicosocials derivats d'aquesta nova organització del treball: la falta de previsió amb què s'ha aplicat, els problemes informàtics, la saturació de les aules, la falta de domini de la tecnologia d'una part important del professorat i dels alumnes, el no compliment dels terminis en l'arribada dels portàtils als centres, o la baixa qualitat d'alguns materials digitals.

La Federació d’Ensenyament de CCOO de Catalunya reclama al Departament d’Educació i a la patronal de les escoles privades i concertades que avaluïn i prenguin mesures preventives pel que fa a la nova organització del treball i als riscos que se’n puguin derivar de la introducció d’aquestes tecnologies.

Ja al mes de juny passat el sindicat va demanar informes relatius a la influència en la salut d’alumnes i treballadors de l’Ensenyament durant la posada en marxa del Projecte eduCAT1x1 als Ministeris d’Educació, Sanitat i al Instituto de Seguridad y la Higiene en el Trabajo. En aquestes sol•licituds CCOO es feia ressò de la preocupació d’un sector del professorat envers el sistema de comunicació inalàmbric WIFI, així com de l’adequació a diferents resolucions del Parlament Europeu que alerten sobre el seu ús.

El sindicat exposa que la implantació de les TIC a les aules pot esdevenir una eina profitosa que contribueixi a la millora de l’educació al nostre país però cal, tanmateix, que les Administracions competents i la patronal avaluïn els riscos que se’n deriven del seu ús, i implementin mesures preventives.

Problemàtiques que detecta el sindicat:

Hipersensibilitat elèctrica, a la tecnologia WIFI.
L’OMS defineix electrohipersensibilitat (EHS) com un “fenomen pel qual algunes persones experimenten efectes nocius per la salut quan utilitzen o es troben a prop de dispositius que generen camps elèctrics, magnètics o electromagnètics (CEMS)... Els nivell d’exposició que poden tolerar aquestes persones són inferiors als límits acceptats internacionalment com a norma”.
CCOO reclama l’adaptació del lloc de treball i el reconeixement com a incapacitat de la hipersensibilitat elèctrica, segons estableix la Resolució de 2 d’abril de 2009 del Parlament Europeu, tot seguint l’exemple de Suècia.

Riscos psicosocials derivats de la nova organització del treball.
La manca de previsió, l’elaboració de nous programes, els problemes informàtics, la saturació de les aules, la manca de domini de les tecnologies per una part del professorat i dels alumnes, l’incompliment dels terminis en l’arribada d’ordinadors als centres, o la qualitat d’alguns materials digitals, entre d’altres, han motivat l’aparició de nous riscos d’origen psicosocial, de càrrega de treball i d’estrès en el professorat, que cal avaluar i corregir.

Formació
Cal una formació adequada i suficient, no només pel que fa a l’ús de les pissarres digitals o de les xarxes, sinó també per la prevenció dels riscos que se’n deriven.

Riscos ergonòmics.
Durant els darrers anys, el mobiliari escolar o les motxilles han estat una preocupació constant en la seva incidència sobre la salut de l’alumnat. Amb la introducció d’ordinadors a les aules i un mobiliari que no ha estat dissenyat per aquest ús, es poden incrementar els riscos de lesions músculo-esquelètiques no només del professorat, sinó també dels alumnes, com ha manifestat entre d’altres el Col•legi de Fisioterapeutes de Catalunya, que ha instat les Administracions públiques a fer un esforç per evitar totes les patologies que puguin aparèixer per culpa del mobiliari escolar o dels portàtils.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

jordi
4.
Vídeo molt aclaridor i actualitzat (juny 2010) d’una comissió en el el Parlament Basc sobre la contaminació electromagnètica que provoca el entre altres el sistema WiFi.

El cientific que parla és: "Licenciado en Medicina y Cirugía por la Universidad de Zaragoza y Doctor por la de Barcelona. Es especialista en Anatomía Patológica por la Universidad de Valencia. Patólogo en el Hospital Universitario Juan XXIII de Tarragona, y Catedrático de la Facultad de Medicina en la Universidad Rovira y Virgili de Tarragona."

http://vimeo.com/12971581

  • 0
  • 0
Xènia
3.

El meu fill s'imprimeix tot lo que ha de fer de deures o estudiar, així no carrega tant la vista... Però és clar, el paper i la tinta de la impresora no me lestalvia ningu

  • 0
  • 0
Dolors
2.
No estic en contra de les noves tecnologies, però el que és intolerable és com s'ha dissenyat el Pla. No pot ser que el personal no estigui format, ni mínimament per aquest tema, i que els llibres digitals estiguin fets a corre cuita, i plens de faltes d'ortografia... Que molts centres no tinguin encara les aules preparades per carregar bateries o que els nens hagin de carregar a la motxilla, a sobre, amb llibretes, llibres del banc de llibres perquè els digitals no estan prou correctes i, a més, carregar l'ordinador... I això només són tres nimietats...no parlem de la distracció que suposa si poden connectar a le xarxes socials, o el que suposarà fixar la vista tot el dia en una pantalla petita... a l'escola i a casa pels deures... I dic jo, tot això no es podia preveure abans de començar amb el Pla, venia d'un any?
  • 0
  • 0
1.

Una pregunta innocent: algú controla que no s'estiguin tota la classe jugant al minijuegos o xatejant i canviant-se el perfil dels Facebook?

  • 0
  • 0

Comenta aquest article