Els preus dels cotxes es contenen però no els de les reparacions i recanvis que han pujat per sobre de l'IPC

Els preus dels automòbils van baixar molt poc en el 2009, però els dels serveis de reparació i manteniment van continuar pujant tot i la crisi


Segons l'últim informe de la CE, els preus dels automòbils van baixar lleugerament durant el 2009. En general es va notar una major convergència de preus en el conjunt del mercat únic. No va passar el mateix en el mercat dels serveis de reparació i manteniment i en el de recanvis, que van continuar creixent i molt per sobre la inflació, un 1,5% i un 0'7%, respectivament. Segons l'estudi, els preus reals dels vehicles van baixar a Espanya  una mitjana del 4,7%.

Les matriculacions de vehicles nous van augmentar en la segona meitat del 2009 a causa dels plans de renovació del parc de vehicles que es van desplegar a diversos Estats membres de la UE. En total, el 2009 es van matricular 14,4 milions de vehicles nous, però no n’hi va haver prou per impedir una davallada de les vendes de l’1,6% en relació amb el 2008 i del 9,5% en relació amb el 2007, l’any anterior a l’esclat de la crisi.

 La relativa estabilitat de preus dels automòbils obeeix als incentius que molts Estats membres han concedit per a la compra de vehicles nous per tal de pal·liar els efectes de la recessió econòmica.

L’índex dels preus dels automòbils a la UE, que reflexa els preus nominals que paguen els consumidors inclosos descomptes, IVA i impostos de matriculació, va augmentar només un 1,1% mentre que els preus al consum en general ho van fer un 1,7%. Això suposa una baixada d’un 0,6% del preu real de l’automòbil.

El 2009 el preu real per als consumidors expressat en les monedes respectives va baixar a vint-i-quatre dels vint-i-set Estats membres, es va mantenir estable en els Països Baixos, però va augmentar al Regne Unit (+7,7%) i Suècia (+2,7%). Això no obstant, cal recordar que els compradors de cotxes en aquests dos últims països s’havien beneficiat d’una extraordinària davallada del -9,7% i -5% respectivament el 2008, de manera que en general els consumidors d’aquests dos països es troben en una situació més avantatjosa que a començaments del 2008. Al Regne Unit, l’evolució dels preus també reflexa el final de la rebaixa temporal de l’IVA, que va tenir lloc el gener del 2010.

La baixada dels preus reals va ser especialment notable a Eslovènia (‑3,4 %), Lituània (‑11,1 %), Eslovàquia (-11,0 %), Romania (-10,1 %), la República Txeca (-9,4 %), Malta (-9,2 %) i Bulgària (-9,1 %). El fet que el 2009 la majoria dels nous Estats membres patís més fortament la recessió que la resta de la UE hi pot haver contribuït. Pel que fa als grans mercats, els preus reals van baixar sobretot a Espanya (‑4,7 %) i a Itàlia, Alemanya i França ho van fer de manera més moderada (-1,1 %, -1,0 % i -0,6 %, respectivament).

En general, la baixada dels preus reals de l’automòbil a tota la UE confirma un cop més que, arran de l’excés de capacitat de la producció mundial i de la forta competència entre els fabricants, a llarg termini els preus tendeixen a ser més favorables per als consumidors, segons l'informe.



En canvi, el preu dels serveis de reparació i manteniment i el preu dels recanvis van continuar augmentant força per sobre de la inflació (+1,5 % i 0,7 % respectivament en termes reals).

El principal objectiu del nou marc normatiu de la competència del sector dels vehicles de motor, aprovat el mes de maig i en vigor des del mes de juny, és introduir més competència en el mercat de la postvenda. La nova normativa suprimeix el benefici de l’exempció per categories als fabricants que gaudeixin d’una quota de mercat superior al 30% (actualment, la majoria) en el mercat de la postvenda perquè resulti més fàcil saber què cal fer en cas que no es doni informació de caràcter tècnic o es faci un ús indegut de la garantia.

L’informe sobre els preus dels automòbils forma part del seguiment que fa la Comissió Europea del sector dels vehicles de motor. L’informe permet als consumidors comparar els preus dels vehicles a tot Europa i treure profit de les oportunitats que els hi brinda el mercat únic europeu.

L’informe també ofereix informació sobre el preu dels principals models d’automòbil a cada país. Podeu consultar-ne la llista en anglès amb una anàlisi complementària sobre l’evolució dels preus en aquest enllaç:

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article