La mediació al Tribunal Laboral de Catalunya (TLC) que es va celebrar ahir per a desencallar el conflicte va acabar sense acord. Els sindicats del comitè (UGT, CONC i USOC) han decidit mantenir la vaga convocada als peatges de les concessionàries ACESA i AUCAT durant les operacions de sortida i de tornada d'aquesta setmana Santa.
Davant de l'aplicació de serveis mínims, les empreses van negar a l'administració la potestat de decidir sobre el cobrament del peatge, mentre que els representants dels treballadors defensen que el cobrament del peatge en cap cas pot ser considerat com un servei essencial per la comunitat.
Els sindicats veuen maniobres dilatòries i de pressió per part de les empreses al Departament de Treball per evitar que els treballadors acabin fent vaga durant aquesta Setmana Santa.
El fons de la qüestió rau en el temor de les concesionàries davant la possibilitat que els serveis mínims que es dictin no contemplin el cobrament del peatge, amb la conseqüent pèrdua d'ingressos en aquest període. Precisament aquest és el punt que les dues parts enfrontades van dirimir hores abans a la seu del Departament de Treball, on AUCAT i ACESA van negar a la administració la potestat de decidir sobre el cobrament del peatge, a més d'exigir que fos l'administració estatal la que decretés els serveis mínims per les autopistes AP-7 i AP-2.
Els representants sindicals van defensar que el cobrament del peatge en cap cas es pot considerar servei essencial per la comunitat, pel que la seva inclusió en els serveis mínims no té cap justificació. Pel que fa a la competència del Departament de Treball per dictaminar els serveis mínims als centres de treball situats en territori català, els sindicats han defensat les competències exclusives que l'Estatut atorga a la Generalitat de Catalunya.
Els representants sindicals insistiran en aquesta qüestió i exigiran a les diferents forces polítiques que es posicionin en aquest debat sobre els serveis mínims i la defensa de les competències establertes en l'Estatut, ja que volen evitar que l'exercici del dret a la vaga comporti només sacrificis econòmic per als treballadors i castigui el servei als usuaris, a canvi de preservar i augmentar els guanys econòmics de les empreses.
Reivindicacions de la plantilla i calendari d'aturades
Les reivindicacions dels treballadors i les treballadores se centren principalment en els punts següents:
La defensa de drets laborals conquerits en anteriors convenis (vacances i distribució de jornada que permeti la conciliació de la vida familiar i laboral, bossa de treball).
Ocupació estable i de qualitat (transformació de contractació eventual a fix).
Manteniment del poder adquisitiu i millores socials.
Garantia de formació i qualificació professional davant els processos d'automatització i transformació del sistema de peatges, assegurant la qualitat del servei i atenció a l'usuari, així com la no destrucció de llocs de treball per aquesta raó.
Les aturades als peatges seran els dies 26 de març (torn de tarda de 18 a 21 hores i torn de nit de 22 a 1), 27 de març (torn de matí de 10 a 13 hores), 4 d'abril (torn de tarda de 18 a 21 hores i torn de nit de 22 a 1) i 5 d'abril (torn de matí de 10 a 13 hores).
A oficines, les aturades es faran els dies 30 de març i 6 d'abril de 10 a 13 del matí, amb manifestacions al Parc logístic i Ronda Litoral.
A França dues vegades m'he trobat en una vaga. Les barreres estan aixecades i no he pagat, el transit era completament normal. Cap usuari va ser perjudicat
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari