Els productes amb més marges comercials

Organitzacions de productors i de consumidors elaboren des de fa dos anys l'anomenat Índex de Preus Origen Destí  (IPOD), en un intent de denunciar els marges escandalosos que es queda la distribució. L'ipod recull els preus des de l'hort fins arribar a la taula pels que passen els productes frescos com verdures, fruita i carn, que en alguns casos, ha arribat a marcar fins un 1.500% de diferencial. Però hi ha d'altres productes que els consumidors són temptats d'adquirir i dels que no es fa públic un Ipod. Productes que acumulen marges comercials de fins un 6.500% com en el cas dels SMS que, no per barats, deixen de donar sucosos beneficis a les operadores.

Si el consumidor tingués més informació sobre els marges podria fer una tria intel.ligent a l'hora d'adquirir productes que, tot i no ser de primera necessitat, el permetria evitar abusos comercials que se li escapen a la suposada regulació a través de l'oferta i la demanda. Però de moment, no passa.

Un intent de fer reflexionar en aquest sentit és l'article que publica Yahoo.news, a través d'Unocontenidos, on s'esmenta alguns dels productes que piquen més fort en els marges que apliquen els empresaris.

El reportatge tria alguns exemples que es poden trobar els usuaris en les seves activitats quotidianes: Compara el preu dels SMS amb els de les trucades telefòniques, i assenyala uns marges de 6.500% per cada missatge de text enviat que, tot i tenir un cost barat, l'acumulació de milions de missatges suposa uns ingressos molts llaminers per a les operadores. Atribueix marges d'un 900% a un altre "producte temptació", les crispetes que es poden comprar al cinema, una fórmula, puntualitza amb ironia, que pot acabar sent el finançament de la indústria del cinema. Un toc d'atenció pels preus d'alguns medicaments que multipliquen per dos els preus dels genèrics, sense una justificació davant d'un producte és idèntic i, per últim, el preu d'una copa de vi en un restaurant que sovint es pot multiplicar per sis, i planteja si compensa el valor afegit i l'exclusivitat que això suposa en molts dels casos.   

No hi ha cap comentari

Comenta aquest article