Un 80% d’empreses adherides a l’arbitratge no han tingut cap reclamació


El percentatge de resolució de les reclamacions a través de la mediació i l’arbitratge se situa de mitjana al voltant del 50% i prop d’un 80% d’empreses adherides no han tingut mai cap reclamació. Segons l’Agència Catalana del Consum (ACC), l’arbitratge és l’única garantia de resolució segura davant d’un conflicte de consum, a més de ser ràpid i gratuït, per la qual cosa cal promoure l’adhesió de les empreses al sistema i recomanar als consumidors la tria dels establiments adherits.

L’Agència Catalana del Consum ha iniciat una nova campanya de comunicació per estendre l’ús de l’arbitratge de consum entre les empreses i els usuaris i consumidors. Aquest sistema de resolució de conflictes es caracteritza perquè és voluntari, gratuït, ràpid i segur per ambdues parts i ha anat creixent fins als prop de 4.300 establiments adherits de sectors tant diversos com: tallers de vehicles, establiments comercials, mobles, electrodomèstics, tintoreries, habitatge, serveis i subministraments, telefonia… 

L’arbitratge de consum és un procediment extrajudicial de solució de reclamacions que neix quan les parts enfrontades, en no posar-se d’acord en la solució més adequada, tot i les actuacions de mediació dutes a terme, decideixen posar en mans d’un tribunal arbitral la seva controvèrsia, i es comprometen a complir la resolució que aquest dicti. La resolució que emet aquest col·legi arbitral s’anomena laude i té valor de cosa jutjada, és a dir, té els mateixos efectes que una sentència judicial i, per tant, és executable.

L’adhesió, a través d’un compromís escrit, és la manifestació de la voluntat de l’empresa de sotmetre’s a la via de l’arbitratge de consum. Amb l’objectiu d’identificar les empreses i establiments adherits a l’arbitratge de consum, es va llançar el distintiu que les empreses adherides han d’exhibir en un lloc visible.

A Catalunya, pel que fa a la JACC, prop d’un 80% d’empreses adherides no han tingut mai cap reclamació que hagi hagut de resoldre’s a través de l’arbitratge. El percentatge de resolució de les reclamacions a través de la mediació i l’arbitratge se situa de mitjana al voltant del 50%. El 96% dels laudes són dictats per unanimitat dels tres àrbitres, i només un 0,5% dels laudes han estat objecte de recurs d’anul·lació. Aquestes dades són el reflex del rigor amb què actuen els tribunals arbitrals, segons informe publicat per l’ACC.

La JACC té seus a Barcelona, Tarragona, Lleida, Girona, Tortosa, Vic, Berga, La Bisbal de l’Empordà, Olot, Reus, Manresa i Figueres. A més de les vistes presencials, la JACC facilita eines com l’ús de videoconferència per a posar en contacte les parts en conflicte i informar de les resolucions.

A la pàgina web de l’Agència Catalana del Consum es pot consultar el llistat de totes les empreses adherides a la JACC

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article