La Plataforma per al Transport Públic presenta el pòster "Catalunya sobre rails" amb els principals trens de totes les xarxes


Ahir es va presentar a Barcelona la primera edició del pòster "Catalunya sobre rails", creat per la PTP gràcies a la col·laboració dels quatre operadors ferroviaris de passatgers i del Museu del Ferrocarril de Catalunya.

Aquest recurs posa en valor la complexitat i el paper del ferrocarril, que canalitza el 61% de tota la demanda del transport públic de Catalunya consumint el mínim espai i energia.

El pòster s'imprimeix en DIN-A1 i conté 22 trens de llarg recorregut, rodalies, metro, tramvia, cremalleres i funiculars. Tindrà un cost de 12 € i es comercialitzarà properament per Internet (costos d'enviament a part) i al Museu del Ferrocarril a Vilanova.

La Plataforma per al Transport Públic PTP ha desenvolupat el pòster "Catalunya sobre rails", un catàleg visual dels trens en circulació comercial més representatius de Catalunya. Al pòster trobem a una mateixa escala els trens actuals amb més projecció de futur, acompanyats per la pionera del nostre ferrocarril, la locomotora de vapor Mataró, la rèplica de la qual es pot visitar al Museu del Ferrocarril de Vilanova. L'elaboració d'aquest recurs ha estat possible gràcies a la col·laboració de TMB, Renfe, FGC, TRAM i el Museu de Vilanova, i ha comptat amb l'assessoria tècnica del Centre d'Estudis del Transport (CET).

El pòster s'ha creat amb la finalitat de mostrar la importància del transport ferroviari a Catalunya, el territori de l'Estat on més quota ferroviària assoleix el transport públic: l'any 2014 el 61% dels viatges en transport públic es van fer per ferrocarril, 593,7 milions sobre un total de 971,3. També  es reflexa l'extraordinària complexitat de les diferents subxarxes ferroviàries, amb els seus diferents amples de via, electrificacions i capacitats de transport.

La presentació del pòster s'ha fet en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura 2016 i reivindica el valor del ferrocarril en la mobilitat actual. El guiatge ferroviari permet crear una oferta de mobilitat respectuosa amb les persones, generant elevades capacitats de transport, emprant poca energia, amb zero emissions en ciutat, màxima seguretat i utilitzant el mínim espai possible. Aquests són grans valors que expliquen el ferrocarril en totes les seves vessants: des de la necessitat del metro i del tramvia en zones denses amb mala qualitat de l'aire, fins la importància dels cremalleres per accedir a paratges naturals d'alt valor; o des de l'alta velocitat per posar fre a les emissions de l'avió en corredors aeris molt saturats, fins les rodalies i regionals per reduir la congestió de les àrees metropolitanes.

L'acte de presentació ha estat obert pel Sr. Enric Ticó, president d'FGC, que ha agraït l'esforç de la PTP per popularitzar el transport públic col·lectiu, tot recordant la constant evolució de la xarxa ferroviària catalana i la seva complexitat operativa. Tot seguit el Sr. Ricard Riol, president de la PTP, ha fet una breu introducció sobre les necessitats de promoure el transport públic en general, i el ferrocarril en particular, que si bé mai no ha estat un transport obsolet tècnicament, si que està desconsiderat en determinats moments.

A continuació els representants dels operadors ferroviaris de passatgers s'han fet ressò d'algunes característiques de les seves xarxes:

    El Sr. Joaquim Bestit, gerent de TRAM operadora, ha recordat que, malgrat les polèmiques, el tramvia de Barcelona s'emmarca en una tendència mundial de recuperar espai públic i mobilitat eficient. També ha destacat que el tramvia és el sistema de transport públic millor valorat pels usuaris any rere any, fins el punt que, en 2015 i per primera vegada des que se fa l'enquesta EMEF, un transport públic supera en valoració al cotxe. Des del punt de vista tècnic ha explicat la complexitat de treballar amb línies amb cruïlles semaforitzades pràcticament cada 100 metres, passar per nou municipis diferents i, a més, aconseguir velocitats comercials molt superiors al bus.

    El Sr. Félix Martín, director de Rodalies de Catalunya, ha valorat que el servei de Renfe a Catalunya és el de màxima cobertura territorial, permet 400.000 viatges cada dia a través de 204 estacions i 260 trens que generen prop de 1.000 serveis al dia, operant sobre línies que superen els 200 quilòmetres de recorregut sobre infraestructures complicades. El representant de Renfe ha destacat el capital humà de la companya, amb 2.700 treballadors, així com el pla actualment en marxa per fer accessibles el 100% dels trens i estacions. Afirma que cal aprofitar esdeveniments com aquests per recordar la importància de deixar el cotxe a casa i apostar pel transport públic.

    El Sr. Pau Noy, adjunt al Conseller Delegat de TMB, ha reivindicat la qualitat de l'oferta del sistema de transport públic metropolità front altres xarxes europees que sovint tenen millor fama. El metro de Barcelona és el que genera més densitat d'estacions sobre la ciutat central i com a xarxa clàssica és la més accessible del món. El metro, inicialment amb pocs trens i bitllets cars per a les classes amb elevat poder adquisitiu, és avui el sistema més massiu de Catalunya i és responsable diàriament de 1,2 milions de desplaçaments.  També ha recordat la tradició ferroviària de la companyia, no només amb el metro sinó amb TB, que significava Tramvies de Barcelona.

    El Sr. Oriol Juncadella, director d'FGC Operadora, ha fet un repàs de les fites aplicades per FGC per convertir unes línies totalment descapitalitzades en serveis actualment molt ben valorats; començant per la renovació d'una infraestructura abans obsoleta i compra de nous trens, la quantificació d'objectius de qualitat, la internalització del manteniment dels trens, la importància d'adquirir actius materials de qualitat i de formar i enriquir professionalment el personal de la companyia, la política centrada en el client i la seva informació i la lluita contra l'incivisme i frau. Ha destacat els projectes dels Metros comarcals, la recuperació del Cremallera de Montserrat, els serveis de mercaderies o la intermodalitat amb altres modes, especialment la bicicleta.

    La Sra. Pilar García, directora del Museu del Ferrocarril de Catalunya, ha fet la cloenda d'un acte que ha considerat molt especial, perquè integra l'esforç de moltes companyies i realitats. Ha convidat tothom a fer del Museu un espai per estimar el ferrocarril, mostrant no només el seu passat sinó explicant com serà el seu futur. Ha recordat que el Museu, a més de tenir una col·lecció de trens de vapor única a Europa, és un espai de descobriment del ferrocarril per a moltes persones, i fa de Vilanova la capital del tren de Catalunya. El Museu és obert a tots els operadors i visitants per promocionar el ferrocarril des de la cultura i la divulgació tècnica.

L'acte ha conclòs amb el lliurament de les primeres edicions dels pòster als quatre operadors ferroviaris i al Museu del Ferrocarril a Vilanova. Properament es posaran a la venda les primeres 100 unitats per un preu de 12 € cadascuna, amb la possibilitat de compra on-line (afegint-hi el transport al preu), o compra presencial al Museu de Vilanova.

A mode de presentació pública i de forma excepcional, també es vendrà el pòster presencialment la tarda d'avui 22 de setembre, Dia Sense Cotxes, al punt d'arribada de la XII Cursa de Transports de Barcelona, a la confluència de Sancho de Ávila amb Ciutat de Granada.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article