Associacions d'usuaris de banca incrementen la pressió perquè CaixaBank retorni la doble comissió

 El Jutjat Mercantil 3 de Barcelona ha celebrat aquesta setmana l'audiència prèvia al judici entre Adicae (Associació d'Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances) i CaixaBank, després de la qual ha resolt fixar el judici pel proper 13 d'abril. D'aquesta manera l'associació fa un pas més per aconseguir que el banc retorni als usuaris dels caixers automàtics totes les comissions de 2 euros cobrades durant més de 7 mesos.

El tribunal ha acceptat totes les peticions de proves sol·licitades per Adicae. Així, CaixaBank haurà d'aportar el llistat de comissions de 2 euros cobrades entre el 23 de febrer i el 4 d'octubre, ambdós inclosos, identificant dates i imports, la qual cosa permetrà conèixer quants diners ha acumulat CaixaBank a través d'aquest tipus de comissions.

Així mateix, s'hauran de presentar les comunicacions de CaixaBank amb Servired, Mastercard i Visa Europa, les xarxes de caixers (Servired, Euro 6000 i 4B) i el Banc d'Espanya, inclosa la de finals de juliol, en la qual el supervisor instava a les entitats a cobrar una única comissió.

Els informes pericials que ha presentat la pròpia CaixaBank acrediten l'existència de la doble comissió i demostra que els seus caixers perseguien un pla comercial, la qual cosa podria ser causa de competència deslleial, ja que perjudica als usuaris.

El banc, no obstant això, ha intentat justificar el càrrec dels 2 euros amb raons com que posseeix la major xarxa de caixers de l'Estat o que les seves terminals estan cobertes –tot i  l'evidència, segons denuncia Adicae, que una gran part es troben instal·lades al carrer–.

De manera unilateral, el banc presidit per Isidre Fainé va carregar 2 euros als clients d'altres bancs que extraguessin diners dels seus caixers, quantitat que se sumava a la comissió habitual que ja es venia pagant, generant així l'anomenada 'doble comissió'.

Aquesta pràctica abusiva va portar a associacions d'usuaris de banca com Adicae a interposar denúncies davant dels supervisors espanyols i europeus i a mobilitzar a la ciutadania, forçant al Govern a prohibir la doble comissió i a regular les comissions dels caixers amb un reial decret llei. Així, l'entitat presentava el passat 9 d'octubre una demanda col·lectiva contra el banc perquè restitueixi els diners als ciutadans, escenari que està més a prop després de l'audiència celebrada aquesta setmana passada.

No hi ha cap comentari

Comenta aquest article