Queixes per les expropiacions del projecte de tren d'accés a l'aeroport de Barcelona


El sindicat Unió de Pagesos considera un dany injustificat el projecte de via de tren que entra a l’aeroport i passa per terrenys agrícoles del Parc Agrari del Baix Llobregat, ja que es tracta d’una nova via pràcticament paral·lela a la que existeix. Tant el Ministeri de Foment, com la Generalitat de Catalunya han presentat aquest projecte com el definitiu per a salvar la connectivitat de l’aeroport a Barcelona, tanmateix, el sindicat recorda que ja existeix un tren que connecta l’estació de Sants amb la Terminal 2 (T2) de l’aeroport. La nova via projectada no suposa un augment de la freqüència de trens, ni una disminució del temps de recorregut, ja que els túnels d’entrada a Barcelona estan actualment col·lapsats i és materialment impossible augmentar la freqüència de pas de trens.

A més, una nova infraestructura, que teòricament connectaria Renfe amb la Terminal 1 (T1), suposa una duplicitat en les inversions, perquè ja existeix un túnel que ha de fer arribar la L9 del metro a la T1, que va suposar una inversió molt elevada i que encara no està en funcionament.

Per al sindicat, és inacceptable que es repesqui un projecte que es va aprovar definitivament l’any 2009, amb uns estudis previs iniciats a finals del anys 90. A més, la Declaració d’Impacte Ambiental es va aprovar l’any 2007 en base a un decret legislatiu de l’any 1986, que va ser derogat l’any 2008, que va ser substituït encara per un altre Real decret, que a la vegada va ser substituït per la Llei 6/2010. Per acabar-ho d’adobar, avui és vigent una altra llei (Llei 21/2013) que incorpora a l’ordenament jurídic espanyol dues directives europees. Unió de Pagesos considera que les circumstàncies econòmiques des de l’any 2009 han canviat molt i abans de portar a terme un projecte que trepitja terrenys agrícoles del Parc Agrari caldria tornar a estudiar-ne la viabilitat, tenint en compte que ja existeix un túnel que uneix les dues terminals i que duplicar-lo seria portar a terme una inversió innecessària.

D’altra banda, pel que fa a les expropiacions el sindicat denuncia que des de l’inici de la crisi el Ministeri de Foment ha trigat una mitjana de tres anys a pagar les expropiacions realitzades per a diferents infraestructures. Això vol dir que han sigut els pagesos els que han finançat en part els projectes, en detriment de poder realitzar inversions en les seves explotacions, moltes vegades, posant en crisi les pròpies explotacions.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article