Desenvolupen un sistema elèctric que aprofita l’energia de la frenada dels trens


L’objectiu és destinar aquesta energia a la il·luminació i climatització de les estacions de tren i a punts de recàrrega de vehicles elèctrics, fet que permetrà un estalvi energètic de fins el 50%. La catalana Enertika lidera el consorci d'empreses que desenvolupen aquest nou sistema, format per Alstom, Endesa, TRAM, Ferrocarrils de la Generalitat, Barcelona Digital Centre Tecnològic, CINERGIA i l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC).

El sistema elèctric que capta l’energia que alliberen els trens durant la frenada. L’objectiu és aprofitar aquesta energia, que pot arribar a suposar un estalvi de fins el 50%, per a la recàrrega de vehicles elèctrics situats a les estacions i per a la il·luminació i climatització de les mateixes.

El sistema s’està desenvolupant en el marc del projecte Charge&Ride, format per un consorci que lidera l’empresa catalana Enertika. Compta amb un pressupost d’1,2 milions d’euros i amb el suport de la línia Nuclis d’Alta Innovació Tecnològica d’ACC1Ó. També compta amb el cofinançament del fons FEDER de la Unió Europea.

Integren el consorci Alstom, Cinergia, Endesa, TRAM, Ferrocarrils de la Generalitat, Barcelona Digital Centre Tecnològic i l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC).

Actualment, l’energia que generen els combois en frenar s’envia a la catenària, i pot ser utilitzada per a l’acceleració d’altres trens de la mateixa línia. El projecte Charge&Ride busca gestionar aquesta energia mitjançant una microxarxa intel·ligent, ubicada en una estació ferroviària, per que en faci una gestió en temps real que permeti un estalvi d’energia.

El consorci està fent proves actualment amb un prototip instal·lat a l’IREC que simula les estacions de tramvia Bon Viatge – de la xarxa de TRAM de Barcelona-  i la de ferrocarrils de Sant Cugat. L’estalvi energètic derivat de la gestió de l’energia podria arribar al 15% respecte el consum actual d’aquestes estacions. Els elements de recuperació d’energia i de generació mitjançant energies renovables podrien augmentar aquest estalvi fàcilment fins al 50%. Variables com l’orografia del terreny i la pauta de conducció dels trens afecten al percentatge d’energia recuperada.

Els membres del consorci sumen les seves àrees d’expertesa en el projecte. Així, Enertika s’encarrega de l’anàlisi energètic de les estacions i del sistema de la microxarxa i, en col·laboració amb Barcelona Digital Centre Tecnològic, desenvolupa el software de gestió. Alstom desenvolupa el sistema de recuperació d’energia, Cinergia s’encarrega del sistema de comunicacions, Endesa gestiona els punts de recàrrega de vehicles elèctrics, TRAM i Ferrocarrils de la Generalitat gestionen les estacions ferroviàries i l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya col·labora tècnicament en diferents fases del projecte.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article