L'estat espanyol és el tercer a Europa en nombre d'accidents de vehicles pesats

Els conductors que enregistren més sinistralitat són els de petites empreses del sector de la construcció

Espanya és el tercer país europeu, per darrere de França i Alemanya, on més accidents pateixen els conductors de camions i furgonetes. El 2009, aquest col•lectiu va patir un total de 3.533 accidents laborals, dels quals 354 van ser mortals. Les distraccions i les infraccions de trànsit són les causes més freqüents d’aquests tipus d’accidents, que en la majoria de casos acaben en col•lisions (67.7%). La Fundació Mapfre ha publicat un estudi que intenta prevenir la sinistralitat d'aquest col.lectiu. Vigilar la salut, no circular a velocitats superiors a les permeses i efectuar revisions periòdiques al vehicle són algunes de les mesures que proposa als professionals del sector que ocupa prop de 650.000 conductors.

Durant el 2009, un total de 15 de cada 100 vehicles pesats va estar implicat en accidents de circulació amb víctimes, i en el 81% d’aquests accidents hi va haver dos o més vehicles implicats.

Segons l’estudi, els conductors que més accidents tenen són aquells que treballen en empreses petites del sector de la construcció, l’edat dels quals se situa entre els 45 i els 49 anys. L’estudi també conclou que el dilluns és el dia en què es produeixen més accidents, mentre que la franja horària amb un major risc és la compresa entre les 8.00 i les 12.00 hores, moment en què es concentren quasi la meitat de tots els accidents que es produeixen. En aquesta línia, l’informe també afirma que la meitat dels accidents tenen com a origen el sobreesforç físic i es produeixen principalment en zones destinades a l’emmagatzematge i a la càrrega i descàrrega.

L’informe revela que en la majoria de casos, les condicions físiques dels conductors  no són les idònies i afecten de manera negativa al seu comportament al volant i a la seva seguretat. Això es deu, en gran mesura, a la reticència de les empreses a l’hora d’implantar plans de prevenció de riscos laborals, que actualment són inexistents, i a la dels treballadors a sotmetre’s a un reconeixement mèdic anual que permeti controlar la seva salut i realitzar un seguiment dels factors de risc i de les malalties que més els afecten. Entre aquestes, destaquen les d’origen cardiovascular, trastorns del sistema locomotor, malalties respiratòries, úlceres gàstriques, i una sèrie d’alteracions relacionades amb la falta d’ergonomia a la zona, que provoca dolors d’esquena com a mal major, i una càrrega mental excessiva, que dóna pas a alteracions del comportament.

Per a prevenir la sinistralitat d’aquest col•lectiu, la Fundació Mapfre aconsella a les empreses implementar una cultura preventiva eficaç en el sector per augmentar la seguretat i la cura de la salut dels professionals, “un repte difícil degut a l’atomització del sector, que es tradueix en l’existència de centenars de microempreses, i a la gran varietat d’activitats socioeconòmiques en les que es veu implicat”, segons es desprèn de l'estudi.


 més informació

No hi ha cap comentari

Comenta aquest article