Amb l’entrada en vigència del nou pacte, les empreses subscriptores hauran d’utilitzar un nou distintiu, que manté el símbol de l’espiga barrada però substitueix la formulació “sense gluten” per “apte per a celíacs” i suprimeix la llegenda d’“info nutricional” necessària pels diabètics, que passa a estar prevista, amb caràcter general i per a tots els aliments, pel Reglament Comunitari de la Unió Europea.
Actualment, una vuitantena d’empreses fan servir aquest logotip, el que representa més de 1.000 productes del mercat alimentari perfectament identificats pels consumidors celíacs.
A més de l’ús del distintiu en l’etiquetatge, el nou pacte preveu també que els comerços minoristes disposin de cartells d’informació general amb el mateix contingut i símbols que els utilitzats en el distintiu de l’etiquetatge dels aliments, per tal que puguin ser fàcilment identificats com a comercialitzadors de productes aptes per a celíacs.
Una altra de les novetats més importants es centra en la regulació dels efectes del pacte sobre la marca blanca o de distribució i el fabricant del producte. Per una banda, a partir de l’entrada en vigor del pacte, els responsables de la marca blanca podran subscriure’l sense necessitar la signatura per part del fabricant. Per l’altra, els efectes del pacte afectaran la marca blanca si l’elaborador del producte el subscriu. D’aquesta manera, s’aconsegueix una ampliació subjectiva dels àmbits d’aplicació del pacte.
També s’incorpora un “concepte genèric” que exclou tots aquells productes alimentaris que contenen un sol ingredient i que, en el seu estat natural, no poden contenir gluten. A més, amb l’objectiu d’ampliar l’àmbit d’aplicació objectiu del pacte, es preveu la superació del llistat “clàssic” de productes o categories de productes que poden ser-hi sotmesos.
Per tal de garantir la total seguretat dels consumidors, també es pretén la posada en marxa de testos d’avaluació per a empreses fabricants, per tal d’assegurar la correcte gestió del gluten en la producció dels productes alimentaris.
De les empreses que van signar el pacte l’any 2004, 31 han assistit a l’acte de presentació de les novetats en el pacte del celíac i han ofert una mostra dels seus productes aptes per a persones celíaques:
Bosch i Casals
Cansaladeries i Xarcuteries Anton
Caprabo
Casanella Xocolates
Catalana Brasilieira Comercial
Chocolates Solé
Chocolates Torras
Condis
Costa Conentrados Levantinos
Dolci Preziosi Ibérica
Empuria Gel
Extrapernil
Felnuti
Forn Boix
Fruites i Verdures Pep
Galetes Camprodon
Girofibra
Gremi de Carnissers i Xarcuters Artesans de les Comarques Gironines
Key Foods
La Fageda
L'Hereu Conill Natural de l'Empordà
Luis Oliveras
Mas d'en Nogues
Mas Pare's
Molí de Pomerí
Nagual Alimentación
Productora Alimentaria General Española (PAGESA)
Silvia Nadal (MONCELIAC)
Ta- Tung
Trias, Néts de Joaquim, S.A.
Xoco-Ter