Segons els resultats de la campanya d’inspecció realitzada per Consum durant l’any 2009, el 57 per cent dels venedors al detall de carn bovina incompleixen la normativa europea sobre etiquetatge. D’un total de 362 actuacions a supermercats, mercats municipals i comerços al detall, 207 establiments presentaven incompliments en l’etiquetatge del producte. Pel que fa a la quantitat de peces inspeccionades, un total de 2.780, el 46 per cent, 1.285 peces, estaven etiquetades de manera incorrecta.
Les causes dels incompliments de l’etiquetatge assenyalades per Consum són la manca d’informació sobre l’origen del producte, la denominació, l’edat de sacrifici de l’animal o el preu per quilo.
En aquest sentit, el sindicat celebra que es demostri empíricament l’alt grau d’incompliment sobre etiquetatge ja que és un primer pas perquè el consumidor sàpiga que té dret a informar-se i, per tant, a escollir el producte que compra.
El sindicat recorda que la carn de boví produïda a Catalunya s’obté sota una normativa estricta que, a més de garantir la seguretat i la qualitat alimentàries, exigeix que els sistemes productius siguin respectuosos amb el medi ambient i amb el benestar animal. D’aquesta manera, el sindicat exigeix que es compleixi la normativa que, d’altra banda, posa en valor la producció de boví a les comarques catalanes i el fet que es pugui diferenciar de la resta.
La necessitat de fer complir la normativa europea en matèria d’etiquetatge, orientada a garantir la màxima traçabilitat del producte boví des de la granja fins al consumidor final, ha estat una petició reiterada que Unió de Pagesos ha fet palesa mitjançant mobilitzacions recents i en les propostes plantejades en el debat monogràfic sobre el sector que va celebrar el Parlament el març passat. El sindicat ja va plantejar a l’Agència Catalana de Consum a l’abril de 2008 la importància d’aconseguir el compliment de la normativa sobre etiquetatge després d’exposar-li la situació i les conseqüències que se’n deriven.