Comença el desplegament per a la insfraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics


El Govern català ha aprovat el Pla Estratègic per al desplegament d’Infraestructura de Recàrrega per als Vehicles Elèctrics (PIRVEC) 2016-2019, que té per objectiu convertir Catalunya en un país atractiu per al vehicle elèctric a través de la garantia de subministrament energètic als usuaris i al parc de vehicles que està de pas per la xarxa viària catalana.
Amb aquest pla, el Govern vol incentivar la instal·lació de 21.000 nous punts de recàrrega vinculats, 360 noves estacions de recàrrega semiràpida en xarxes urbanes i centres d’oci, i 81 punts de recàrrega ràpida d’accés públic i directe des de la xarxa viària. El conjunt d’aquestes infraestructures de recàrrega comptarà amb una inversió de 5,8 milions d’euros.

Jordi Baiget, conseller d'Empresa i Coneixement explicava en la presentació del pla que aquesta és una aposta per una mobilitat cada vegada més neta, perquè el 40% de l’energia primària que es consumeix a Catalunya prové del transport, i més eficient, perquè l’eficiència energètica d’un vehicle elèctric és un punt superior al d’un vehicle de combustió-

Baiget va subratllar que als incentius per a la compra de cotxes elèctrics, com ara la gratuïtat als peatges de les autopistes dependents de la Generalitat o l’exempció de l’impost de matriculació, cal sumar-hi una infraestructura de punts de càrrega a tot el territori.

En aquests moments, a Catalunya, només quatre de cada mil vehicles són elèctrics, una xifra molt lluny de les de països com Holanda, on un de cada deu cotxes matriculats és elèctric.

El Pla vol:


    fomentar l’augment del nombre de vehicles elèctrics privats,
    donar confiança a les empreses perquè apostin per la mobilitat elèctrica en la renovació de flotes de transport professional,
    afavorir que els municipis catalans puguin aplicar mesures de millora de la qualitat de l’aire i de diversificació energètica,
    i impulsar nous models de negoci basats en la mobilitat elèctrica.


Per facilitar l’assoliment dels objectius del Pla, el Govern ha creat la Taula  per al desplegament d’Infraestructura de Recàrrega per als Vehicles Elèctrics (TIRVEC), que preveu reunir més 70 agents públics i privats relacionats amb la mobilitat elèctrica per tal de treballar conjuntament en la mateixa direcció.

L’estratègia passa per prioritzar els punts de recàrrega vinculats –és a dir, aquells que estan on el vehicle s’estaciona llargs períodes de temps i fan possible la recàrrega nocturna- i els punts de recàrrega semiràpida, al mateix temps que es garanteix una xarxa de recàrrega ràpida als principals eixos viaris, interoperable amb els grans corredors europeus. Aquest desenvolupament s’ha d’acompanyar de les millores tècniques i legals per fer-la viable per als operadors i accessible i còmoda per als usuaris.

Per això, l’estratègia inclou mecanismes per instal·lar 21.000 nous punts de recàrrega vinculats, que s’afegeixin als 4.000 ja existents. En aquest cas, s’establiran accions d’informació i assessorament tècnic per part de l’Institut Català d’Energia (ICAEN), i línies d’ajut de fins al 50% del cost de la instal·lació en els casos on hi ha barreres significatives per a la seva implantació, com en els aparcaments de les comunitats de propietaris. A aquesta línia es destinaran 2,6 milions d’euros.

Pel que fa a les estacions de recàrrega semiràpida, el document reconeix la seva necessitat per incrementar la confiança en la mobilitat elèctrica, ja que permeten a l’usuari fer-ne ús de forma prolongada –a l’entorn d’una hora, aproximadament- durant les seves accions quotidianes. L’estratègia pretén impulsar la instal·lació de 360 nous punts d’aquestes característiques en àmbits urbans i centres comercials que se sumin als 42 ja existents, i per això dissenyarà ajuts econòmics de fins al 50% del cost de l’equipament. El pressupost destinat a aquesta actuació serà de 2,3 milions d’euros.

Finalment, l’estratègia també inclou la instal·lació de 81 noves estacions de recàrrega ràpida, imprescindibles per donar suport als vehicles elèctrics que necessiten ampliar la seva autonomia en l’àmbit urbà o interurbà.  Així, per complementar l’actual xarxa de 19 punts de recàrrega ràpida existents,  s’habilitarà un model combinat de desenvolupament, que constarà d’ajuts per valor del 50% del cost de la instal·lació i de concessions d’espais estratègics en eixos viaris.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article