La CE obre una consulta pública per millorar els serveis financers a la UE


Els serveis financers com ara els comptes bancaris, els crèdits hipotecaris o les assegurances són un element fonamental de la vida dels consumidors.
Ara bé, hi ha força gent que té moltes dificultats per accedir a aquesta mena de serveis en un altre Estat membre diferent del seu i són moltes les empreses que opinen que és molt difícil oferir aquesta mena de serveis en un altre Estat membre.
Els propers tres mesos la Comissió Europea durà a terme una consulta pública sobre la manera de millorar en general el mercat europeu de serveis financers minoristes.

L'objectiu és trobar un sistema vàlid per a tots els consumidors europeus que els permeti d'accedir a les millors ofertes de serveis financers, és a dir, a productes més diversos i més ben adaptats a les seves necessitats i a preus més competitius.

Ara per ara, però, la Comissió Europea engega una altra consulta pública per avaluar els serveis financers des del punt de vista dels consumidors per tal de millorar‑ne la competència, la transparència i l'oferta. Aquesta consulta es focalitza en el mercat minorista europeu de productes com ara assegurances, crèdits hipotecaris, préstecs, pagaments i comptes bancaris. L'objectiu és detectar els obstacles injustificats amb què es topen els consumidors quan volen recórrer a aquests serveis en un altre Estat membre i, arran d'això, trobar la millor manera de suprimir‑los.

L'objectiu últim de la Comissió és que les entitats que ho desitgin puguin oferir més fàcilment els seus productes financers minoristes en un altre Estat membre i, per tant, oferir als consumidors una gamma de productes molt més àmplia. D'altra banda, els ciutadans haurien de poder endur‑se amb ells aquesta mena de productes si es traslladen a treballar, estudiar o jubilar-se en un altre Estat membre.

Aquests són alguns exemples dels obstacles o dels problemes a què han de fer front els ciutadans en la UE:
  • Voleu obrir un compte bancari o contractar un producte d'estalvi en un altre Estat membre, però n'heu de ser resident.
  • Voleu jubilar‑vos o marxar a treballar en un altre Estat membre, però no podeu mantenir el vostre compte corrent o la vostra targeta de dèbit o bé la quota de la vostra assegurança mèdica puja de manera espectacular, és a dir, que els serveis financers que feu servir en el vostre país no es poden transferir a un altre Estat membre.
  • Feu una transferència en una altra divisa o feu servir una targeta de crèdit quan marxeu de vacances, però heu de fer front a uns costos excessius o a unes taxes de canvi exorbitants.
  • Llogueu un cotxe a l'estranger i, un cop allà, us adoneu que heu de pagar suplements, com ara despeses d'assegurança, que no us havien comunicat en el moment de fer‑ne la reserva.
  • Voleu demanar un préstec hipotecari amb un proveïdor d'un altre Estat membre, però correu el risc de no tenir cap mena de protecció si hi ha cap problema.
  • Ja teniu un compte corrent, una targeta de crèdit, un préstec o una pòlissa d'assegurances i podríeu obtenir una més bona rendibilitat o un més bon preu, però és car i complicat canviar de proveïdor (segons una enquesta de l'Eurobaròmetre, el 85 % dels enquestats que havien contractat un préstec personal o una targeta de crèdit no havien canviat mai de proveïdor o ni tan sols ho havien intentat).
A vegades hi ha raons objectives que expliquen per què els serveis varien d'un Estat membre a un altre, no hi tenen el mateix preu o no hi són disponibles, com ara que els costos o els riscos són diferents. Tot i així, el cert és que aquests obstacles fins i tot poden plantejar problemes pràctics difícils de solucionar als 13,6 milions de ciutadans de la UE residents en un Estat membre diferent del seu.

Concretament, això significa que hi ha un munt d'europeus que no sempre gaudeixen de la gamma més àmplia possible de productes financers o bé que en paguen un preu massa alt. D'altra banda, això fa que els proveïdors de serveis financers tinguin dificultats per expandir‑se i oferir els seus serveis en un mercat molt gran i complex on les operacions transfrontereres impliquen haver de suportar un cost suplementari. Només el 3 % dels consumidors europeus han contractat un producte bancari, com ara una targeta de crèdit, un compte corrent o un préstec hipotecari, en un Estat membre diferent del seu; d'altra banda, a la zona euro els préstecs transfronterers representen menys de l'1 % del total. Però val a dir que no tots els consumidors ni totes les empreses volen contractar o oferir aquesta mena productes a d'altres Estats membres; per tant, l'objectiu de la consulta serà en última instància garantir que els consumidors que vulguin contractar serveis financers en un altre Estat membre puguin fer‑ho a l'empara d'una normativa prou satisfactòria i segura.

La consulta també vol tenir en compte l'impacte de les tecnologies digitals en el mercat de productes financers. Els serveis digitals, com ara els serveis bancaris online, els préstecs entre particulars o els comparadors de preus ofereixen nombrosos avantatges als proveïdors i als consumidors, però també poden plantejar problemes de regulació i de protecció dels consumidors.

A més de fer la consulta, la Comissió també vol obtenir informació mitjançant les xarxes socials: qualsevol persona pot enviar un vídeo curt al hashtag #MyMoneyEU on expliqui els problemes amb què s'hagi topat a l'hora de contractar serveis financers a Europa.

Més informació






Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article